Πριν ολοκληρωθεί η σχολική χρονιά και ξενοιάσουμε για λίγο καιρό, προηγούνται οι τελικές εξετάσεις, μια στρεσογόνα περίοδος έντασης και αγωνίας για τους εφήβους και τις οικογένειές τους. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να διαχειριστούν τον χρόνο, την ύλη και το άγχος τους έτσι ώστε να λειτουργήσουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους κατά την προετοιμασία τους και να προσεγγίσουν τις εξετάσεις με αυτοπεποίθηση και ευελιξία για να έχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα;
Ετοιμάσαμε για εσάς μερικές συμβουλές που ελπίζουμε ότι θα βοηθήσουν να έχετε, εσείς και τα παιδιά, μια “καλή κούρσα” στην τελική ευθεία της σχολικής χρονιάς!
Ενθαρρύνετε την οργάνωση
Βοηθήστε τον έφηβο να δημιουργήσει από νωρίς ένα πρόγραμμα μελέτης και ένα χρονοδιάγραμμα για τις εξετάσεις. Μπορείτε να προτείνετε τη χρήση εργαλείων οργάνωσης (π.χ. ηλεκτρονικά ημερολόγια) και τη δημιουργία μιας λίστας με την ύλη του και τις επιμέρους εργασίες που πρέπει να ολοκληρωθούν. Η οργάνωση και η μεθοδικότητα δημιουργούν μια αίσθηση ελέγχου που κατευνάζει το άγχος.
Προάγετε τις υγιεινές καθημερινές συνήθειες
Οι καλές διατροφικές συνήθειες, η τακτική σωματική άσκηση και η επαρκής ξεκούραση βοηθούν τα παιδιά να διατηρήσουν την ενέργεια και τη συγκέντρωσή τους, λειτουργώντας έτσι στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Αυτό έχει θετικό αντίκτυπο και στο συναίσθημά τους, αφού η καλή απόδοση κάνει τα παιδιά να αισθάνονται ικανά και αποτελεσματικά ενισχύοντας έτσι την αυτοπεποίθησή τους.
Προσφέρετε αγάπη και υποστήριξη άνευ όρων
Είναι σημαντικό να δείχνετε στον έφηβο ότι είστε εκεί για να τον υποστηρίξετε σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο της σχολικής χρονιάς. Ακούστε τις ανησυχίες του, δείξτε κατανόηση και προσφέρετε ενθάρρυνση. Εξηγήστε στα παιδιά ότι πάντα θα υπάρχουν περίοδοι αυξημένου άγχους στη ζωή τους και ότι η ανάπτυξη τεχνικών για τη διαχείριση αυτού του άγχους είναι κάτι που θα τους χρειαστεί στο μέλλον. Ξεκαθαρίστε, ακόμα, ότι η αγάπη σας δεν εξαρτάται από κανέναν εξωτερικό παράγοντα, δεν επηρεάζεται από τις επιτυχίες ή τις αποτυχίες τους και δε σχετίζεται με κανέναν τρόπο με το αποτέλεσμα των εξετάσεων.
Αποφύγετε την υπερβολική πίεση
Ό,τι κι αν συμβαίνει, όσο κι αν θα θέλατε το παιδί σας να έχει καλύτερη απόδοση ή υψηλότερους στόχους από αυτούς που έχει στην πραγματικότητα, δεν είναι τώρα ή ώρα για να το διαπραγματευτείτε. Μην προσθέτετε άλλη πίεση σε αυτή που ήδη υπάρχει. Θέστε ρεαλιστικούς στόχους, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του παιδιού, και μην παρασύρεστε σε συγκρίσεις και υψηλές προσδοκίες που το μόνο που θα καταφέρουν είναι να επηρεάσουν αρνητικά μια ήδη δύσκολη και απαιτητική περίοδο.
Βοηθήστε στη διαχείριση των αρνητικών σκέψεων
Οι έφηβοι συχνά αντιμετωπίζουν αρνητικές σκέψεις και αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητά τους να οργανωθούν, να προετοιμαστούν και να αποδώσουν καλά στις εξετάσεις που τις περισσότερες φορές δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα. Η έντονη αυτοκριτική και η υπερβολική αυστηρότητα δεν αποτελούν σύμμαχο για κανέναν μας, πόσο μάλλον για τα ανώριμα ακόμα εφηβάκια μας. Προσπαθήστε να βοηθήσετε τα παιδιά να αξιολογούν ρεαλιστικά τις δυνατότητες, τις προσπάθειες και τα προηγούμενα επιτεύγματά τους, όχι μόνο κατά την εξεταστική περίοδο αλλά γενικότερα. Έτσι, μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις με περισσότερη σιγουριά και στρατηγική προσέγγιση εστιάζοντας σε λειτουργικές συμπεριφορές, όπως η καλή οργάνωση, η σωστή προετοιμασία, η διαχείριση του χρόνου κ.λπ. και όχι αυτοκαταστροφικές σκέψεις και προβλέψεις.
Υπογραμμίστε ότι οι εξετάσεις δεν καθορίζουν την αξία κανενός
Είναι σημαντικό για τα παιδιά να γνωρίζουν ότι ένα τεστ δεν αντικατοπτρίζει την πλήρη εικόνα των δυνατοτήτων τους και σίγουρα δεν καθορίζει την αξία και το δυναμικό τους. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να αντιλαμβάνονται την εκπαίδευση ως ένα μέσο για την απόκτηση γνώσεων και την ανάπτυξη της νοητικής τους ικανότητας, παρά ως μονάδα μέτρησης της αξίας τους. Ενισχύστε το συναίσθημά τους, εξηγώντας ότι δεν κρίνεται ολόκληρη η ζωή και η μελλοντική επιτυχία και ευτυχία τους από τις σχολικές επιδόσεις. Άλλωστε, είναι αλήθεια ότι σε κάθε πρόκληση αυτό που αρκεί τελικά είναι να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε τη δεδομένη στιγμή. Αν θέτουμε πάντα στη ζωή μας αυτόν τον ρεαλιστικό και εφικτό στόχο, θα γινόμαστε συνεχώς καλύτεροι από τον χθεσινό εαυτό μας και θα προχωράμε πάντα μπροστά.
Ας θυμόμαστε ότι η θέση μας είναι δίπλα στα παιδιά μας, στις επιτυχίες και τις αποτυχίες τους, και όχι απέναντι, απαιτώντας διακρίσεις και επαίνους. Με την υποστήριξη και την καθοδήγησή μας, τα παιδιά μπορούν να αντιμετωπίσουν τις εξετάσεις τους με υγιείς στρατηγικές και κίνητρο, αξιοποιώντας τις δυνατότητές τους και δημιουργώντας ένα θετικό προηγούμενο κάθε φορά που καταφέρνουν να ανταποκριθούν επαρκώς στις προκλήσεις της ακαδημαϊκής τους βαθμίδας.
Καλή δύναμη και καλή επιτυχία!